Nauka, technika i innowacyjność w województwie dolnośląskim w latach 2005-2008
Formy publikacji:
|
![]() |
Opis:
Opracowanie to w kompleksowy sposób prezentuje informacje dotyczące nauki i techniki oraz zasobów ludzkich dla nauki i techniki (HRST) i rozwoju innowacyjności.
Zwiększające się znaczenie tych zagadnień powoduje wzrost zapotrzebowania na dane statystyczne z tego zakresu. Dane te służą do opracowywania i monitorowania strategii rozwoju gospodarki w kraju i na poziomie regionalnym. Badania prowadzone przez GUS oparte są na międzynarodowych zaleceniach metodologicznych opracowanych przez OECD oraz Eurostat i publikowane w serii podręczników zwanych Frascati Family Manuals.
W publikacji zamieszczono wyniki badań statystycznych za lata 2005–2008, które zaprezentowano w czterech grupach tematycznych: działalność badawcza i rozwojowa, działalność innowacyjna przedsiębiorstw w przemyśle i środki automatyzacji, społeczeństwo informacyjne, zasoby ludzkie dla nauki i techniki.
Każda z tych grup składa się z podstawowych pojęć i definicji, wyników badań – syntezy oraz części tabelarycznej. Wybrane zjawiska i relacje zilustrowane zostały na wykresach i mapach. Dane prezentowane są w różnych przekrojach, w zależności od tematu i możliwości.
Informacje o działalności badawczo-rozwojowej opracowano według rodzajów jednostek, sektorów instytucjonalnych, sektorów i form własności, kierunków działalności, źródeł finansowania oraz województw.
W części dotyczącej działalności innowacyjnej zamieszczono dane z zakresu udziału przedsiębiorstw innowacyjnych w ogólnej liczbie jednostek oraz ich struktury, a także kategorii nakładów według sektorów i form własności, kierunków działalności, klas wielkości jednostek oraz oceny celów działalności innowacyjnej i środków automatyzacji procesów produkcyjnych.
W ramach społeczeństwa informacyjnego zaprezentowano wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych oraz komputeryzację w szkołach.
Analiza wielkości i struktury zasobów ludzkich dla nauki prowadzona jest w oparciu o różne źródła. W tym opracowaniu wykorzystano dane dotyczące szkolnictwa wyższego (studentów, absolwentów, studiów doktoranckich i podyplomowych), o tytułach naukowych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wybrane dane o placówkach Polskiej Akademii Nauk i o bezrobociu ( z BAEL).