UWAGI OGÓLNE
Doświadczenia polskie
W ostatnim stuleciu Polska przeprowadziła siedem spisów powszechnych ludności i mieszkań (1921, 1931, 1950, 1960, 1970, 1978 i 1988), jeden spis sumaryczny w 1946 r. oraz trzy spisy reprezentacyjne - (mikrospisy) - w latach: 1974, 1984 i 1995.
Znaczenie spisów ludności i mieszkań jest różne w poszczególnych krajach, w zależności od sprawności funkcjonowania systemów ewidencyjnych i rejestrów oraz od stopnia powiązania systemu badań statystycznych z administracyjnymi źródłami danych. W naszym kraju znaczenie spisu ludności jest nadal bardzo duże.
Podstawy prawne, termin i zakres podmiotowy spisu ludności i mieszkań 2002
Termin i zakres tematyczny spisów, zasady organizacji i realizacji prac spisowych, zobowiązanie ludności do udzielenia informacji i sposób zebrania informacji zostały określone w następujących aktach prawnych:
- w ustawie z dnia 2 grudnia 1999 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2002 r. 
(Dz. U. z 2000 r., Nr 1, poz. 1) z późniejszą zmianą (Dz. U. z 2000 r., Nr 93, poz. 1026), - w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o powszechnym spisie rolnym w 2002 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 99, 
poz. 1072) oraz - w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 1995 r., Nr 88, poz. 439) z późniejszymi zmianami.
 
Narodowemu spisowi powszechnemu ludności i mieszkań 2002 podlegały:
- osoby stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach, obiektach i pomieszczeniach ,
 - mieszkania i budynki, w których znajdują się mieszkania zamieszkane lub niezamieszkane oraz 
zamieszkane obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami, - osoby nie mające miejsca zamieszkania.
 
Spis ludności i mieszkań przeprowadzony w 2002 roku nie obejmował:
- szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych, członków rodzin tych osób oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy umów, ustaw lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych (pozostali cudzoziemcy przebywający w Polsce będą spisywani na ogólnych zasadach),
 - osób ubiegających się o azyl,
 - mieszkań, budynków, obiektów i pomieszczeń będących własnością przedstawicielstw dyplomatycznych 
i urzędów konsularnych państw obcych. 
W ramach spisu ludności zostały przeprowadzone dodatkowe badania:
1. migracji długookresowych,
2. dzietności kobiet.
W czasie spisu wypełniane były następujące formularze:
- formularz A - przeznaczony do opisu mieszkania i budynku oraz do spisania osób w mieszkaniu, osób mieszkających w pomieszczeniu nie będącym mieszkaniem, osób w obiekcie zbiorowego zakwaterowania, 
a także osób bezdomnych, - formularz M - przeznaczony do zebrania informacji o migracjach osób, które w latach 1989-2002 przebywały poza obecnym miejscem zamieszkania (w innej miejscowości w kraju lub za granicą) przez okres co najmniej 12 miesięcy,
 - formularz D - przeznaczony do badania dzietności kobiet będących w wieku 16 lat i więcej, zamieszkałych w wylosowanych mieszkaniach.
 
Wzory formularzy zostały opublikowane jako załączniki do ustaw o spisach. Zgodnie z przepisami tych ustaw, udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach A i M było obowiązkowe, zaś w formularzu D - dobrowolne.
Osoby objęte spisem obowiązane były do udzielenia rachmistrzom spisowym ścisłych, wyczerpujących 
i zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania zawarte w wymienionych formularzach. 
Szczegółowe zasady wypełniania formularzy A, M oraz D podane są w instrukcjach metodologicznych do spisu ludności i mieszkań. Formularze oraz instrukcje spisowe dostępne są na stronie internetowej GUS.
Podstawowe cele powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002:
- dostarczenie informacji o stanie i strukturze ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz informacji o mieszkaniach i warunkach mieszkaniowych - na najniższym poziomie podziału terytorialnego kraju;
 - możliwie szeroka charakterystyka zmian, jakie zaszły w czasie w podstawowych strukturach demograficzno-społecznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz zmian w wielkości i standardzie zasobów mieszkaniowych;
 - dostarczenie informacji niezbędnych do międzynarodowych porównań - poprzez uwzględnienie w opracowaniach standardów i zaleceń organizacji międzynarodowych (ONZ oraz Unii Europejskiej).
 
Zakres tematyczny powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002
Lata dziewięćdziesiąte to okres przemian społeczno-ekonomicznych nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Lata te charakteryzowały się daleko idącą integracją międzynarodową, która znalazła swoje odbicie m.in. w procesie dostosowywania krajowych systemów statystycznych, w tym wyników spisów, do wymogów międzynarodowych. Biuro Statystyczne ONZ, Europejska Komisja Gospodarcza oraz Unia Europejska wspólnie przygotowały propozycje tematów rekomendowanych do uwzględnienia w spisach powszechnych ok. 2000 r. Propozycje te biorą pod uwagę znaczenie konkretnych aspektów sytuacji ludnościowej oraz potrzeby informacyjne poszczególnych krajów, a także potrzeby organizacji międzynarodowych związane z monitorowaniem i rozwijaniem polityki społecznej i regionalnej.
Zalecenia międzynarodowe nie są bezwzględnie obowiązujące dla poszczególnych krajów, aczkolwiek należy się liczyć z tym, iż Polska - podobnie jak każde inne państwo - ma obowiązek dostarczania porównywalnych informacji statystycznych do międzynarodowych baz danych. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy kraj ma pewne tematy ściśle powiązane ze swoją specyfiką, które muszą być bezwzględnie badane w kolejnych spisach i z tego względu powinny stanowić stały element tematyki spisowej.
Wyniki spisu pozwalają na ocenę ilościowych i jakościowych zmian, jakie zaszły w społeczeństwie w okresie od poprzedniego spisu, charakteryzując kolejny etap jego rozwoju. Spis powszechny ludności jest swoistą fotografią społeczeństwa, przedstawiającą w danym momencie stan, rozmieszczenie i różnorodne struktury ludności, zamieszkałej na terenie całego kraju.
Poprzez porównanie wyników obu spisów 2002 oraz 1988 - istnieje możliwość rozpoznania kierunków i natężenia zmian rozwoju demograficzno-społecznego oraz zmian w infrastrukturze mieszkaniowej i potrzebach mieszkaniowych - w miarę możliwości - na każdym szczeblu podziału terytorialnego kraju, tj. na poziomie regionalnym: województw, podregionów (NTS-3) oraz lokalnym (powiatów i gmin). Należy przypomnieć, że reforma administracyjna wprowadziła powiaty, jako wydzielone jednostki administracyjne, które nie istniały w spisie z 1988 r., jak również zmieniły się znacznie granice administracyjne województw. Dla potrzeb analizy zmian w czasie przeliczone zostały (w podstawowym zakresie) wyniki spisu 1988 według podziału administracyjnego obowiązującego aktualnie. Przeliczone dane po raz pierwszy zostały upowszechnione w raporcie z ogólnopolskimi wynikami spisu 2002, który został wydany w czerwcu 2003 roku.
Spis ludności i mieszkań 2002 obejmował następujące tematy:
- geograficzne rozmieszczenie ludności według miejsca zamieszkania oraz przebywania;
 - migracje wewnętrzne i zagraniczne ludności;
 - demograficzną charakterystykę osób: płeć, wiek, stan cywilny (formalno-prawny i faktyczny);
 - charakterystykę demograficzną gospodarstw domowych i rodzin: pozycję osób w gospodarstwie domowym i rodzinie, wielkość i skład gospodarstwa domowego i rodziny;
 - charakterystykę społeczną osób: poziom wykształcenia oraz uczęszczanie do szkoły, kraj urodzenia, obywatelstwo, deklarowaną narodowość i język używany w rozmowach w domu;
 - niepełnosprawność prawną i biologiczną;
 - aktywność ekonomiczną ludności: pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo, pracujący w indywidualnych gospodarstwach rolnych, zawód; rodzaj działalności zakładu pracy;
 - główne i dodatkowe źródła utrzymania osób oraz pobieranie świadczeń społecznych;
 - źródła utrzymania gospodarstwa domowego; samodzielność gospodarowania oraz;
 - gospodarstwa zbiorowe i rodziny w tych gospodarstwach;
 - mieszkania zamieszkane i niezamieszkane: stan zasobów mieszkaniowych;
 - wielkość mieszkań i ich wyposażenie;
 - samodzielność zamieszkiwania;
 - charakterystykę budynków.
 
Tematyka ludnościowa została wzbogacona dzięki przeprowadzeniu dwóch badań towarzyszących spisowi, a mianowicie: badania dzietności oraz badania długookresowych migracji ludności, jakie miały miejsce w latach 1989-2002.
Badanie dzietności kobiet
Badania dzietności kobiet (reprezentacyjne) są już tradycją w polskich spisach ludności. Po raz pierwszy takie badanie przeprowadzono przy spisie ludności w 1970 roku. Badanie przeprowadzone w 2002 roku było badaniem szczególnie ważnym z następujących powodów:
- w latach dziewięćdziesiątych wystąpiła w naszym kraju głęboka depresja demograficzna, nie mająca precedensu w historii powojennej Polski,
 - począwszy od 1989 r. reprodukcja ludności w naszym kraju nie gwarantuje prostej zastępowalności pokoleń; aktualne prognozy ludności nie wskazują na zmianę procesu zmniejszającej się dzietności 
w perspektywie najbliższych 20 lat, - począwszy od 1999 roku ludność Polski zmniejsza się.
 
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na próbie prawie 350 tys. kobiet, będących w wieku powyżej 16 lat (bez względu na ich stan cywilny). Ankietowe badania dzietności są z założenia badaniami, w których uczestnictwo jest dobrowolne.
Badanie długookresowych migracji ludności w latach 1989 - 2002
W Polsce badaniem zostało objętych prawie 4 mln osób, które zmieniały w latach 1989 - 2002 miejsce zamieszkania na pobyt stały lub na okres co najmniej 12 miesięcy. Badanie to obejmuje migracje wewnętrzne oraz migracje zagraniczne ludności.
Uzyskane w spisie informacje o migracjach pozwolą określić faktyczne rozmiary przemieszczeń, ich zasięg przestrzenny i główne kierunki mobilności ludności w latach 90-tych. Ustalenie rozmiarów takiej kategorii migracji i liczby osób migrujących w bieżących badaniach jest niezwykle trudne z uwagi na stosunkowo skromny zakres dostępnych informacji.
Formy upowszechniania wyników spisu
Wyniki Powszechnego Spisu Ludności i Mieszkań 2002 dostarczają podstawowych informacji o liczbie i strukturach demograficznych i społeczno-ekonomicznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin, zamieszkujących lub przebywających w Polsce oraz o rozmiarach zasobów mieszkaniowych, o ich jakości i wykorzystaniu.
Można wyróżnić cztery podstawowe formy upowszechniania danych spisowych:
- publikowanie danych;
 - udostępnianie danych na nośnikach informatycznych oraz poprzez bezpośredni dostęp do baz informacyjnych z wynikami spisu;
 - dostępność podstawowych danych poprzez internet;
 - udostępnianie danych poprzez Bank Danych Regionalnych.
 
Przewiduje się, że w 2003 roku zostaną wydane następujące publikacje tabelaryczne, zawierające wyniki NSP Ludności i Mieszkań 2002 na poziomie ogólnokrajowym z jednoczesną prezentacją przekrojów regionalnych:
- Raport z wyników
 - Ludność. Stan i struktura demograficzno - społeczna
 - Gospodarstwa domowe i rodziny
 - Ludność i gospodarstwa domowe. Stan i struktura społeczno - ekonomiczna
 - Migracje wewnętrzne ludności
 - Migracje zagraniczne ludności
 - Ludność i gospodarstwa domowe związane z rolnictwem
 - Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe
 - Aktywność ekonomiczna ludności Polski
 - Metodologia
 - Warunki mieszkaniowe gospodarstw domowych i rodzin
 - Mieszkania
 - Mieszkania niezamieszkane
 - Zamieszkane budynki
 - Organizacja Narodowych Spisów Powszechnych 2002
 - Jednocześnie z wydawaniem publikacji ogólnokrajowych będą wydawane opracowania wojewódzkie, a także po jednej publikacji dla każdej gminy zawierającej wyniki obu spisów.
 
W 2003 r. wydano następujące publikacje na poziomie wojewódzkim:
- Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2002. Raport z wyników województwa dolnośląskiego
 - Ludność. Stan i struktura demograficzna i społeczno-ekonomiczna w województwie dolnośląskim
 - Gospodarstwa domowe i rodziny w województwie dolnośląskim
 - Ludność i gospodarstwa domowe związane z rolnictwem w województwie dolnośląskim
 - Zamieszkane budynki w województwie dolnośląskim
 - Mieszkania w województwie dolnośląskim
 
Przygotowywany w postaci tablic wynikowych zakres opracowania wyników spisu, nie wyczerpuje wszystkich możliwości wykorzystania danych spisowych. Wdrożony system informatyczny, w tym szeroki program symbolizacji automatycznej oraz automatycznego "wyprowadzania" wielu informacji (zmiennych), pozwoli na opracowywanie wyników spisu również w innych niż proponowane układach korelacyjnych i przestrzennych. Potencjalni odbiorcy takich danych spisowych, które wykraczają poza dane ujęte we wspomnianych tablicach wynikowych, muszą jednak liczyć się z tym, że zamówienia będą realizowane w późniejszym czasie.
Uwagi techniczne
Wszystkie tablice zawarte w aneksie tabelarycznym zostały opracowane w formacie Excel.
W tablicach, zarówno w tekście jak i w aneksie, wprowadzono automatyczne zaokrąglenia, co niekiedy może powodować drobne rozbieżności w sumowaniu danych na wyższych poziomach agregacji.