Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.
  • Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Kontrast:
  • Akontrast domyślny
  • Akontrast biały tekst na czarnym
  • Akontrast żółty tekst na czarnym
  • Akontrast czarny tekst na żółtym
Logo Urząd Statystyczny we Wrocławiu Urząd Statystyczny we Wrocławiu
  • Urzędy Statystyczne
    • US Białystok
    • US Bydgoszcz
    • US Gdańsk
    • US Katowice
    • US Kielce
    • US Kraków
    • US Lublin
    • US Łódź
    • US Olsztyn
    • US Opole
    • US Poznań
    • US Rzeszów
    • US Szczecin
    • US Warszawa
    • US Wrocław
    • US Zielona Góra
  • BIP
  • Kontakt
  • RSS
  • Mapa serwisu
  • profil GUS na Instagramie
  • Facebook
  • profil na X
  • English
    Wyszukiwanie zaawansowane
    Logo Urząd Statystyczny we Wrocławiu
    • Badania ankietowe
    • Dla mediów
    • Co, gdzie, jak załatwić?
    • Edukacja statystyczna
    • O stronie
    Menu

    Menu główne

    Menu
    • Dane o województwie
    • Opracowania bieżące
    • Publikacje i foldery
    • Statystyczne Vademecum Samorządowca
    • Bank Danych Lokalnych
    • Statystyka regionalna
    • Portal Geostatystyczny
    • STRATEG
    • REGON,
      TERYT,
      Klasyfikacje
    • Badania statystyczne
    • Urzędy statystyczne
    • GUS

    Ścieżka

    Strona główna Wybrane elementy sytuacji ekonomicznejUWAGI OGÓLNE
    Menu

    UWAGI OGÓLNE

    Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

    UWAGI OGÓLNE

    Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002 został wprowadzony ustawą i był przeprowadzany na terenie całego kraju w dniach od 21 maja do 8 czerwca 2002 roku razem z Powszechnym Spisem Rolnym - według stanu w dniu 20 maja 2002 r. o godz. 24 00 .

    Doświadczenia polskie

    W ostatnim stuleciu Polska przeprowadziła siedem spisów powszechnych ludności i mieszkań (1921, 1931, 1950, 1960, 1970, 1978 i 1988), jeden spis sumaryczny w 1946 r. oraz trzy spisy reprezentacyjne - (mikrospisy) - w latach: 1974, 1984 i 1995.

    Znaczenie spisów ludności i mieszkań jest różne w poszczególnych krajach, w zależności od sprawności funkcjonowania systemów ewidencyjnych i rejestrów oraz od stopnia powiązania systemu badań statystycznych z administracyjnymi źródłami danych. W naszym kraju znaczenie spisu ludności jest nadal bardzo duże.

    Podstawy prawne, termin i zakres podmiotowy spisu ludności i mieszkań 2002

    Termin i zakres tematyczny spisów, zasady organizacji i realizacji prac spisowych, zobowiązanie ludności do udzielenia informacji i sposób zebrania informacji zostały określone w następujących aktach prawnych:

    • w ustawie z dnia 2 grudnia 1999 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2002 r.
      (Dz. U. z 2000 r., Nr 1, poz. 1) z późniejszą zmianą (Dz. U. z 2000 r., Nr 93, poz. 1026),
    • w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o powszechnym spisie rolnym w 2002 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 99,
      poz. 1072) oraz
    • w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 1995 r., Nr 88, poz. 439) z późniejszymi zmianami.

    Narodowemu spisowi powszechnemu ludności i mieszkań 2002 podlegały:

    • osoby stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach, obiektach i pomieszczeniach ,
    • mieszkania i budynki, w których znajdują się mieszkania zamieszkane lub niezamieszkane oraz
      zamieszkane obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami,
    • osoby nie mające miejsca zamieszkania.

    Spis ludności i mieszkań przeprowadzony w 2002 roku nie obejmował:

    • szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych, członków rodzin tych osób oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy umów, ustaw lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych (pozostali cudzoziemcy przebywający w Polsce będą spisywani na ogólnych zasadach),
    • osób ubiegających się o azyl,
    • mieszkań, budynków, obiektów i pomieszczeń będących własnością przedstawicielstw dyplomatycznych
      i urzędów konsularnych państw obcych.

    W ramach spisu ludności zostały przeprowadzone dodatkowe badania:

    1. migracji długookresowych,

    2. dzietności kobiet.

    W czasie spisu wypełniane były następujące formularze:

    • formularz A - przeznaczony do opisu mieszkania i budynku oraz do spisania osób w mieszkaniu, osób mieszkających w pomieszczeniu nie będącym mieszkaniem, osób w obiekcie zbiorowego zakwaterowania,
      a także osób bezdomnych,
    • formularz M - przeznaczony do zebrania informacji o migracjach osób, które w latach 1989-2002 przebywały poza obecnym miejscem zamieszkania (w innej miejscowości w kraju lub za granicą) przez okres co najmniej 12 miesięcy,
    • formularz D - przeznaczony do badania dzietności kobiet będących w wieku 16 lat i więcej, zamieszkałych w wylosowanych mieszkaniach.

    Wzory formularzy zostały opublikowane jako załączniki do ustaw o spisach. Zgodnie z przepisami tych ustaw, udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach A i M było obowiązkowe, zaś w formularzu D - dobrowolne.

    Osoby objęte spisem obowiązane były do udzielenia rachmistrzom spisowym ścisłych, wyczerpujących
    i zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania zawarte w wymienionych formularzach.

    Szczegółowe zasady wypełniania formularzy A, M oraz D podane są w instrukcjach metodologicznych do spisu ludności i mieszkań. Formularze oraz instrukcje spisowe dostępne są na stronie internetowej GUS.

    Podstawowe cele powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002:

    • dostarczenie informacji o stanie i strukturze ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz informacji o mieszkaniach i warunkach mieszkaniowych - na najniższym poziomie podziału terytorialnego kraju;
    • możliwie szeroka charakterystyka zmian, jakie zaszły w czasie w podstawowych strukturach demograficzno-społecznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz zmian w wielkości i standardzie zasobów mieszkaniowych;
    • dostarczenie informacji niezbędnych do międzynarodowych porównań - poprzez uwzględnienie w opracowaniach standardów i zaleceń organizacji międzynarodowych (ONZ oraz Unii Europejskiej).

    Zakres tematyczny powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002

    Lata dziewięćdziesiąte to okres przemian społeczno-ekonomicznych nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Lata te charakteryzowały się daleko idącą integracją międzynarodową, która znalazła swoje odbicie m.in. w procesie dostosowywania krajowych systemów statystycznych, w tym wyników spisów, do wymogów międzynarodowych. Biuro Statystyczne ONZ, Europejska Komisja Gospodarcza oraz Unia Europejska wspólnie przygotowały propozycje tematów rekomendowanych do uwzględnienia w spisach powszechnych ok. 2000 r. Propozycje te biorą pod uwagę znaczenie konkretnych aspektów sytuacji ludnościowej oraz potrzeby informacyjne poszczególnych krajów, a także potrzeby organizacji międzynarodowych związane z monitorowaniem i rozwijaniem polityki społecznej i regionalnej.

    Zalecenia międzynarodowe nie są bezwzględnie obowiązujące dla poszczególnych krajów, aczkolwiek należy się liczyć z tym, iż Polska - podobnie jak każde inne państwo - ma obowiązek dostarczania porównywalnych informacji statystycznych do międzynarodowych baz danych. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy kraj ma pewne tematy ściśle powiązane ze swoją specyfiką, które muszą być bezwzględnie badane w kolejnych spisach i z tego względu powinny stanowić stały element tematyki spisowej.

    Wyniki spisu pozwalają na ocenę ilościowych i jakościowych zmian, jakie zaszły w społeczeństwie w okresie od poprzedniego spisu, charakteryzując kolejny etap jego rozwoju. Spis powszechny ludności jest swoistą fotografią społeczeństwa, przedstawiającą w danym momencie stan, rozmieszczenie i różnorodne struktury ludności, zamieszkałej na terenie całego kraju.

    Poprzez porównanie wyników obu spisów 2002 oraz 1988 - istnieje możliwość rozpoznania kierunków i natężenia zmian rozwoju demograficzno-społecznego oraz zmian w infrastrukturze mieszkaniowej i potrzebach mieszkaniowych - w miarę możliwości - na każdym szczeblu podziału terytorialnego kraju, tj. na poziomie regionalnym: województw, podregionów (NTS-3) oraz lokalnym (powiatów i gmin). Należy przypomnieć, że reforma administracyjna wprowadziła powiaty, jako wydzielone jednostki administracyjne, które nie istniały w spisie z 1988 r., jak również zmieniły się znacznie granice administracyjne województw. Dla potrzeb analizy zmian w czasie przeliczone zostały (w podstawowym zakresie) wyniki spisu 1988 według podziału administracyjnego obowiązującego aktualnie. Przeliczone dane po raz pierwszy zostały upowszechnione w raporcie z ogólnopolskimi wynikami spisu 2002, który został wydany w czerwcu 2003 roku.

    Spis ludności i mieszkań 2002 obejmował następujące tematy:

    • geograficzne rozmieszczenie ludności według miejsca zamieszkania oraz przebywania;
    • migracje wewnętrzne i zagraniczne ludności;
    • demograficzną charakterystykę osób: płeć, wiek, stan cywilny (formalno-prawny i faktyczny);
    • charakterystykę demograficzną gospodarstw domowych i rodzin: pozycję osób w gospodarstwie domowym i rodzinie, wielkość i skład gospodarstwa domowego i rodziny;
    • charakterystykę społeczną osób: poziom wykształcenia oraz uczęszczanie do szkoły, kraj urodzenia, obywatelstwo, deklarowaną narodowość i język używany w rozmowach w domu;
    • niepełnosprawność prawną i biologiczną;
    • aktywność ekonomiczną ludności: pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo, pracujący w indywidualnych gospodarstwach rolnych, zawód; rodzaj działalności zakładu pracy;
    • główne i dodatkowe źródła utrzymania osób oraz pobieranie świadczeń społecznych;
    • źródła utrzymania gospodarstwa domowego; samodzielność gospodarowania oraz;
    • gospodarstwa zbiorowe i rodziny w tych gospodarstwach;
    • mieszkania zamieszkane i niezamieszkane: stan zasobów mieszkaniowych;
    • wielkość mieszkań i ich wyposażenie;
    • samodzielność zamieszkiwania;
    • charakterystykę budynków.

    Tematyka ludnościowa została wzbogacona dzięki przeprowadzeniu dwóch badań towarzyszących spisowi, a mianowicie: badania dzietności oraz badania długookresowych migracji ludności, jakie miały miejsce w latach 1989-2002.

    Badanie dzietności kobiet

    Badania dzietności kobiet (reprezentacyjne) są już tradycją w polskich spisach ludności. Po raz pierwszy takie badanie przeprowadzono przy spisie ludności w 1970 roku. Badanie przeprowadzone w 2002 roku było badaniem szczególnie ważnym z następujących powodów:

    • w latach dziewięćdziesiątych wystąpiła w naszym kraju głęboka depresja demograficzna, nie mająca precedensu w historii powojennej Polski,
    • począwszy od 1989 r. reprodukcja ludności w naszym kraju nie gwarantuje prostej zastępowalności pokoleń; aktualne prognozy ludności nie wskazują na zmianę procesu zmniejszającej się dzietności
      w perspektywie najbliższych 20 lat,
    • począwszy od 1999 roku ludność Polski zmniejsza się.

    Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na próbie prawie 350 tys. kobiet, będących w wieku powyżej 16 lat (bez względu na ich stan cywilny). Ankietowe badania dzietności są z założenia badaniami, w których uczestnictwo jest dobrowolne.

    Badanie długookresowych migracji ludności w latach 1989 - 2002

    W Polsce badaniem zostało objętych prawie 4 mln osób, które zmieniały w latach 1989 - 2002 miejsce zamieszkania na pobyt stały lub na okres co najmniej 12 miesięcy. Badanie to obejmuje migracje wewnętrzne oraz migracje zagraniczne ludności.

    Uzyskane w spisie informacje o migracjach pozwolą określić faktyczne rozmiary przemieszczeń, ich zasięg przestrzenny i główne kierunki mobilności ludności w latach 90-tych. Ustalenie rozmiarów takiej kategorii migracji i liczby osób migrujących w bieżących badaniach jest niezwykle trudne z uwagi na stosunkowo skromny zakres dostępnych informacji.

    Formy upowszechniania wyników spisu

    Wyniki Powszechnego Spisu Ludności i Mieszkań 2002 dostarczają podstawowych informacji o liczbie i strukturach demograficznych i społeczno-ekonomicznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin, zamieszkujących lub przebywających w Polsce oraz o rozmiarach zasobów mieszkaniowych, o ich jakości i wykorzystaniu.

    Można wyróżnić cztery podstawowe formy upowszechniania danych spisowych:

    • publikowanie danych;
    • udostępnianie danych na nośnikach informatycznych oraz poprzez bezpośredni dostęp do baz informacyjnych z wynikami spisu;
    • dostępność podstawowych danych poprzez internet;
    • udostępnianie danych poprzez Bank Danych Regionalnych.

    Przewiduje się, że w 2003 roku zostaną wydane następujące publikacje tabelaryczne, zawierające wyniki NSP Ludności i Mieszkań 2002 na poziomie ogólnokrajowym z jednoczesną prezentacją przekrojów regionalnych:

    • Raport z wyników
    • Ludność. Stan i struktura demograficzno - społeczna
    • Gospodarstwa domowe i rodziny
    • Ludność i gospodarstwa domowe. Stan i struktura społeczno - ekonomiczna
    • Migracje wewnętrzne ludności
    • Migracje zagraniczne ludności
    • Ludność i gospodarstwa domowe związane z rolnictwem
    • Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe
    • Aktywność ekonomiczna ludności Polski
    • Metodologia
    • Warunki mieszkaniowe gospodarstw domowych i rodzin
    • Mieszkania
    • Mieszkania niezamieszkane
    • Zamieszkane budynki
    • Organizacja Narodowych Spisów Powszechnych 2002
    • Jednocześnie z wydawaniem publikacji ogólnokrajowych będą wydawane opracowania wojewódzkie, a także po jednej publikacji dla każdej gminy zawierającej wyniki obu spisów.

    W 2003 r. wydano następujące publikacje na poziomie wojewódzkim:

    • Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2002. Raport z wyników województwa dolnośląskiego
    • Ludność. Stan i struktura demograficzna i społeczno-ekonomiczna w województwie dolnośląskim
    • Gospodarstwa domowe i rodziny w województwie dolnośląskim
    • Ludność i gospodarstwa domowe związane z rolnictwem w województwie dolnośląskim
    • Zamieszkane budynki w województwie dolnośląskim
    • Mieszkania w województwie dolnośląskim

    Przygotowywany w postaci tablic wynikowych zakres opracowania wyników spisu, nie wyczerpuje wszystkich możliwości wykorzystania danych spisowych. Wdrożony system informatyczny, w tym szeroki program symbolizacji automatycznej oraz automatycznego "wyprowadzania" wielu informacji (zmiennych), pozwoli na opracowywanie wyników spisu również w innych niż proponowane układach korelacyjnych i przestrzennych. Potencjalni odbiorcy takich danych spisowych, które wykraczają poza dane ujęte we wspomnianych tablicach wynikowych, muszą jednak liczyć się z tym, że zamówienia będą realizowane w późniejszym czasie.

    Uwagi techniczne

    Wszystkie tablice zawarte w aneksie tabelarycznym zostały opracowane w formacie Excel.

    W tablicach, zarówno w tekście jak i w aneksie, wprowadzono automatyczne zaokrąglenia, co niekiedy może powodować drobne rozbieżności w sumowaniu danych na wyższych poziomach agregacji.


    • Informacje o Urzędzie
    • Specjalizacja Urzędu
    • Ośrodki
    • Współpraca w regionie
    • Współpraca zagraniczna US
    • Seminaria i konferencje
    • Patronaty honorowe Dyrektora US
    • Infografiki, opracowania okolicznościowe
    • Praktyki studenckie
    • Zamówienia publiczne US
    • Projekty unijne US
    • Likwidacja / Sprzedaż majątku
    • RODO
    • Newsletter
    Do góry

    Urząd Statystyczny
    we Wrocławiu

    ul. Oławska 31
    50-950 Wrocław

    E-mail:
    sekretariatuswro@stat.gov.pl

    e-PUAP

    e-Doręczenia:
    AE:PL-95796-54196-CGRSG-29

    Infolinia Statystyczna: 22 279 99 99
    (opłata zgodna z taryfą operatora)
    Konsultanci są dostępni w dni robocze:
    pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

    Godziny pracy Urzędu:

    poniedziałek-piątek 7.15-15.15
     

    Informatorium:
    poniedziałek 7.15-18.00,
    wtorek-piątek 7.15-15.00

    REGON:
    poniedziałek 7.15-18.00,
    wtorek-piątek 7.15-15.00

    Informacje telefoniczne:

    Centrala: +48 71 3716 300
    Fax:+48 71 3716 360

    Informatorium (informacja o danych statystycznych): 
    + 48 71 3716 314, 71 3716 320,
            71 3716 362, 71 3716 455

    REGON (działalność gospodarcza):
    +48 71 3716 312,
     71 3716 306

    • Urzędy statystyczne
    • Deklaracja dostępności
    • Polityka prywatności
    • O serwisie

    ESS

    Copyright © 1995-2025 Urząd Statystyczny we Wrocławiu
    Zamknij
    PoprzedniNastępny